VÍTE TO?

Co je affiliate?

S pojmem affiliate (nebo-li partnerský) se nejčastěji setkáte ve spojeních affiliate marketing, affiliate odkaz nebo affiliate program. Je to forma marketingu, ve které partner doporučuje určitého obchodníka (inzerenta) a přivádí k němu nové klienty. Jakmile u něj zákazníci nakoupí, získá affiliate partner provizi.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

ℹ️ Příklad affiliate marketingu

Představte si, že prodáváte online kurzy marketingu. Znáte marketingovou mentorku Ivanu, která má velkou databázi kontaktů a aktivní Facebookovou skupinu podnikatelů. S Ivanou se domluvíte, že bude váš affiliate partner, a z každého prodaného kurzu dostane 20 %. Vygenerujete pro ni affiliate odkaz, přes který u vás budou její klienti nakupovat. Ivana na váš kurz vytvoří vlastní kampaň pro své publikum a přivede vám 10 % z celkových objednávek. 

Jak affiliate funguje?

Na začátku stojí affiliate inzerent, který chce širokému publiku prodat produkt online, a affiliate partner, který touží po provizích z prodeje. Tito dva uzavřou dohodu: jakmile přes speciální, tzv. affiliate odkaz nebo slevový kupón nakoupí zákazník u inzerenta, dostane partner určitou provizi. Díky affiliate marketingu může inzerent prodat daleko širšímu publiku, než jaké by zvládl oslovit a přesvědčit sám.

Kdo se může stát affiliate partnerem?

Kdokoli, kdo oslovuje cílovou skupinu inzerenta. Nejčastěji to bývají:

  • bloger,
  • influencer,
  • content creator na sociálních sítích,
  • zahraniční kolega (např. česká copywriterka může být affiliate partnerkou celosvětově známé copywriterské hvězdy),
  • firma, která má doplňkové služby či produkty k těm vašim.

A můžete to klidně být i vy. Třeba my vytváříme weby, ke kterým je potřeba webhosting. Můžeme tak jako affiliate partneři doporučovat některou webhostingovou společnost.

Jak se affiliate marketing měří?

Velmi snadno. Například aplikace affilbox.cz zaznamenává všechny objednávky a partneři mají jasné přehledy o svých provizích. U slevového kódu se zase sleduje počet objednávek přímo na e-shopu a podle toho se vyplácí partner.