Co je  cílová skupina 
a jak ji definovat?

Cílová skupina jsou lidé, pro které jsou vaše produkty nebo služby jako dělané. Na tyto lidi byste měli myslet, když něco nového vyvíjíte, tvoříte marketingovou strategii nebo nastavujete PPC reklamy. Právě z nich se můžou stát vaši zákazníci. 

Pokud si správně nedefinujete – a hlavně nepochopíte! – cílovou skupinu, vaše podnikání nemůže uspět. Představte si, že prodáváte steaky v Opavě, a snažíte se je vnutit vegetariánům, kteří bydlí v Ústí nad Labem. Hádáte správně, fungovat to nebude.

Jak si definovat cílovou skupinu?

  • 1
    Udělejte průzkum trhu (i sami)

Ještě před startem byznysu byste měli investovat do toho, že zjistíte, zda je o vaše produkty nebo služby opravdu zájem. Samozřejmě vám takový průzkum můžeme udělat, podle toho, co lidé na internetu vyhledávají.

Jednoduchý průzkum ale zvládnete i sami: prostě zkuste svoje produkty nebo služby někomu prodat. I my jsme nejdříve dělali weby známým, než jsme zjistili, že je o takovou službu opravdový zájem. 

A když už byznys máte? Pak čtěte tipy níže:

  • 2
    Pro koho jste vaše výrobky nebo služby vytvořili?

Zamyslete se, proč jste s podnikáním vlastně začali. Jaký problém jste svým výrobkem nebo službou chtěli řešit? Možná jste založili e-shop s čínskými čaji, protože se tady v Česku daly sehnat jen v pár kamenných obchodech. Vaše cílovka? Čajomilové, kteří ocení kvalitu a dostupnost.

Spousta podnikatelů nejdřív hledala dobré řešení sama pro sebe, než z toho udělala byznys. Pokud máte e-shop s čaji, pravděpodobně jste se tu pár let neúspěšně snažili koupit kvalitní čínský čaj. A tak jste si ho nakonec museli dovézt z Asie sami. V takovém případě jste i vy vaše cílovka. Využijte toho. Přemýšlejte, co by nalákalo ke koupi vás.

  • 3
    Kdo jsou vaši současní zákazníci?

Využijte ten nejlepší zdroj: vaše zákazníky. Ptejte se jich. Čtěte recenze. Úplně nejlépe se s nimi domluvte a zavolejte jim. Můžete jim nabídnout nějakou službu nebo produkt zdarma za to, že vám dají upřímnou zpětnou vazbu. 

Ptejte se: Jak jste na naši firmu přišli? Proč jste nakoupili zrovna u nás? Co se vám na našich výrobních nebo službách líbí nejvíc? Co je na nás jiného než na konkurenci? Tohle jsou informace, které mají cenu zlata.

  • 4
    Načrtněte si ideálního klienta

Teď je řada na vás, abyste si řekli, jaký by měl být váš vysněný zákazník. Vymyslete si úplně dokonalou představu. Popište si jednoho konkrétního člověka do co největších detailů. Jak tráví svůj den, co ho trápí, do jaké chodí práce a jaké má koníčky.

  • Kdo to je? Kolik mu je, kde bydlí, jakou má práci a rodinu?
  • Kolik vydělává?
  • Jakou má potřebu (kterou vy naplňujete)?
  • Po čem touží?
  • Čeho se bojí?
  • Kolik u vás utrácí?

Odpovídejte vždycky jenom na to, co je pro vašeho zákazníka relevantní. Pokud prodáváte dorty v Praze, je pro vás místo bydliště zásadní. Jestli se živíte online kurzy, je vám to úplně jedno.

  • 5
    Analyzujte

Máte potřebná data? Teď si je vyhodnoťte. Cílíte svůj marketing skutečně na lidi, kteří mají touhu u vás nakoupit? Mluvíte k nim jejich jazykem? Oslovujete je na správných místech (dvacetileté ženy daleko lépe zasáhnete na sociálních sítích než časopisech)?

Pamatujte: Čím lépe a podrobněji zpracovaná cílová skupina, tím úspěšněji na ni můžete mířit svou komunikaci. A víc prodávat.

 Zdarma přednáška:  Jak vybudovat na internetu značku, která prodává