Co je digitální produkt?
Digitální produkt je cokoli, co můžete prodat online a nemá to fyzickou podobu. E-book, videokurz, hudba, předplatné, software… V současné době jsou digitální produkty velmi oblíbenou formou výdělku. Jaké jsou jejich výhody a opravdu na nich můžete snadno zbohatnout?
Jaké existují digitální produkty?
Druhů digitálních produktů je obrovské množství. Od e-booků přes videa až po členství v kurzu. Zdigitalizovat se totiž dá v určité formě téměř jakékoli podnikání. A to i takové, které vypadá, že je na vás fyzicky závislé.
Ukažme si to třeba na příkladu fyzioterapeutky. Její podnikání stojí na tom, že se setkává s klienty a pomáhá jim s tělesnými problémy. I takovéto podnikání lze ale překlopit do online prostředí. Nevěříte? Fyzioterapeutka může online prodávat třeba:
- E-booky – Návod, jak si v 5 jednoduchých krocích pomoct od bolesti krční páteře.
- Online kurzy – Komplexní kurz, jak se starat o svá záda a jak se jednou provždy zbavit bolesti.
- Aplikace – Aplikace s návody na cvičení na jednotlivé oblasti těla. Klient do aplikace může získat přístup jednorázovou platbou.
- Předplatné – Nebo si může předplatit obsah na určitou dobu. Může se do aplikace nebo kurzu přihlásit na měsíc, ale taky na rok.
- Audionahrávky – Jednotlivé cvičební sestavy v audio podobě.
Jaké mají digitální produkty výhody?
Je jich spousta. A to pro vás i pro vaše klienty. Zákazníci nemusejí čekat, než jim vaše zboží fyzicky přijde, nebo se třeba nemusejí osobně dostavit na kurz v určitý den a hodinu. Mohou studovat, kdykoli mají čas.
Proč jsou digitální produkty výhodné i pro vás?
- Nízké výrobní náklady – Nepotřebujete obrovské počáteční investice na vývoj produktu, výrobu a skladování. Zároveň ale nejde říct, že digitální produkt lze udělat zadarmo. Vždycky budete na začátku potřebovat investovat minimálně velké množství svého času.
- Nejste omezeni místem ani časem – Můžete prodávat lidem z druhého konce republiky, nebo dokonce druhého konce světa. Nemusíte se s nimi potkávat na žádném konkrétním místě ani v konkrétní čas.
- Prodejní proces může běžet automaticky – Když si správně nastavíte automatizaci, můžou vám prodeje běžet „samy“. Zákazník přidá produkt do košíku, zaplatí a automaticky se mu pošle faktura i přístup ke kurzu nebo třeba e-booku. Takže můžete prodávat, i když spíte. A proč jsem dal to „samy“ do uvozovek? Digitální produkt se totiž nerovná pasivnímu příjmu. I při automatizaci budete muset pracovat na jeho propagaci a reklamách.
Jak by měl vypadat úspěšný digitální produkt?
Nadchly vás možnosti digitálních produktů a chcete se pustit do tvorby? Tady je pár osvědčených tipů, jak to udělat správně.
- 1Najděte, co vašeho ideálního zákazníka trápí
Každý úspěšný (nejen online) produkt vzniká v okamžiku, kdy pochopíte problém svého zákazníka. A nabídnete mu svým produktem řešení.
Příklad: Jste fitness trenér. Vaši klienti se vás pořád dokola ptají, jak můžou cvičit doma, protože se jim nechce docházet do posilovny. Na základě těchto zkušeností vytvoříte online cvičební program.
Před tvorbou jakéhokoli produktu tedy nejdřív zjistěte, zda by o něj byl zájem. Když to neuděláte, strávíte desítky či stovky hodin tvorbou něčeho, co se pak marně budete snažit prodat.
- 2Testujte
Než svůj nový online kurz nebo třeba e-book pustíte do prodeje, otestujte ho. Nabídněte ho výměnou za zpětnou vazbu několika svým ideálním klientům. A pak jim pozorn naslouchejte. Jaký podle nich produkt je? Jsou nadšení, nebo čekali něco jiného? Co by se dalo zlepšit? Tyhle informace pro vás mají cenu zlata.
- 3Dotáhněte produkt k dokonalosti
Na základě zpětné vazby svůj produkt upravte tak, abyste na něj mohli být opravdu pyšní. Otestujte taky celý proces prodeje: funguje vám web správně? Pokud jste se rozhodli pro automatizaci, je dobře nastavená? Mají se vám klienti kam ozvat, pokud budou mít problém? Tohle všechno jsou faktory, které o úspěšnosti vašeho produktu také rozhodují.
- 4Opřete se do marketingu a prodeje
Vypustili jste svůj geniální digitální produkt do světa, ale objednávky se nehrnou? To je úplně normální. Ani to nejlepší zboží nepůjde na dračku, když o něm nikdo nebude vědět. Svůj produkt musíte začít aktivně propagovat a prodávat. Začněte se učit online marketing, pracovat se sociálními sítěmi, webem, reklamou nebo e-mailingem.
Už digitální produkt máte, ale prodeje váznou? Napište nám. Spolu vymyslíme strategii, která váš produkt dostane k zákazníkům a přesvědčí je, že mají nakoupit právě u vás.