fbpx

Tvoříme weby, díky kterým budete podnikat s úsměvem :) Více o nás a tvorbě webů →

Tvoříme weby, díky kterým budete podnikat s úsměvem :) Více o nás a tvorbě webů →

79 % lidí na vašem webu nečte. Jak to změnit?

Jak efektivně předat informace na webu

Nejspíš to pro vás bude šok, ale 79 % návštěvníků vašeho webu nečte texty. V tomto videu vám ukážu, jak předávat informace návštěvníkům webu chytře.

Weby nejsou noviny, které většina lidí přečte od začátku do konce. Na webu to udělá jen zhruba 16 % z nich. To vyplývá z průzkumu, který se pravidelně opakuje s velmi totožnými výsledky napříč roky i různými kulturami.

Těchto 16 % lidí jsou většinou ti, kteří už znají autora, nebo nějakým způsobem ví, že obsah stojí za to. Mají důvěru, že se pro sebe z textu dozví užitečné informace.

Jako tvůrci svého webu a marketeři však chceme předat co nejvíce informací, když už na náš web někdo zavítá. Investujeme mnoho času a financí do obsahu. No a pak zjistíme, že ho většina lidí nečte.

To neznamená, že texty vůbec nevnímají, ale takzvaně obsah na webu skenují. Návštěvník přijde na web a nejdříve se snaží rozpoznat, jestli je obsah důvěryhodný a nepůsobí podezřele.

Co může působit na první pohled podezřele? Může to být například adresa webu, u které svítí „nezabezpečeno“ nebo je to free doména. Také design může působit jako z 90. let s divnými barvami, animacemi a nepřehledným formátováním. O designu si více řekneme v dalším videu.

Pokud projde web první vizuální kontrolou, tak přichází na řadu samotný obsah a čtenář začíná skenovat texty.

Způsoby skenování obsahu na webu

  • Může to vypadat jako písmeno F. Očima sjíždí po levé straně a čte začátky odstavců. První řádek si přečte skoro celý, v dalším odstavci jen půl řádku a v dalším první slova.
  • Druhým typem je tak zvané dortové skenování, kdy čtenář čte nadpisy a podnadpisy, ale samotný text vynechává. Je to jako kdyby jedl z dortu jen krém a ozdoby, a samotný korpus nechal.
  • Třetím typem je, že čtenář projíždí stránku a zaměřuje se jen na výrazné a vizuálně odlišné prvky v obsahu. Přečte si jen text, který je v nich nebo kolem.

Existuje spousta dalších typů skenování obsahu, tohle jsou ty základní. Jde o to pochopit principy, jak lidé stránky skenují a čtou, protože díky tomu můžeme nejpodstatnější informace umístit právě do zóny jejich pozornosti.

Je klíčové dbát na správnou strukturu obsahu a dodržovat tato pravidla:

Nadpisy rozhodují

Používejte v textu nadpisy a podnadpisy. Zároveň v nich buďte velmi struční (cca. 60 znaků) a srozumitelní, aby po jejich přečtení bylo jasné, co texty obsahují. Zároveň pokud zaujmete nadpisem, tak je velká pravděpodobnost, že se čtenář pustí i do textu, aby se dozvěděl více.

Díky jasným nadpisům čtenář rychleji najde to, co hledá, a co ho nejvíce zajímá.

První slova, která zaujmou

Nejvíce pozornosti čtenář věnuje prvním řádkům na stránce a pak pokud zaujmete, tak prvním slovům v odstavcích.

Proto si dejte záležet na úvodním odstavci a řekněte v něm to nejdůležitější. Jestliže zaujme, tak máte druhou šanci i v následujícím.

Dělejte často nové odstavce (zhruba co 3-6 řádků), máte tak více možností zaujmout.  Čtenář se začte do krátkého odstavce s větší pravděpodobností, než když vidí dlouhý souvislý text na půl stránky. Zároveň texty by neměly být přes celou šířku webu, ale zhruba na šířku 600 – 700 px.

Vizuálně odlišné prvky

Při skenování obsahu dobře pomáhají vizuálně odlišné prvky, který slouží jako záchytné body. Mohou to být např.:

  • odrážkové seznamy
  • tučně zvýrazněná slova
  • odkazy
  • samozřejmě Nadpisy
  • číslice 123, speciální znaky ⬅️, VELKÁ PÍSMENA

Také v textu můžete mít výrazné prvky jako vložené obrázky, bloky s jinou barvou pozadí, tabulky, citáty, reference, reklamy a podobné vizuální prvky. Tyto prvky rovněž skenování obsahu podporují. Nicméně u lidí, kteří se začetli a čtou celý text, tyto prvky narušují čtení. Z průzkumu vyplývá, že se u takového vizuálního prvku přepnou ze čtení do módu skenování. Ale většina lidí stejně skenuje. Záleží tedy na druhu obsahu a našem záměru.

Každopádně vždy se snažte psát stručně a srozumitelně. To je něco, co taky výrazně pomáhá se čteností i skenováním.

Při dodržování těchto principů budete mít hlavně spokojenější návštěvníky webu a jako druhý efekt to bude mít pozitivní vliv na SEO. Lidé budou trávit více času na webové stránce při skenování obsahu, sníží se míra okamžitého opuštění stránky a to je impuls pro vyhledávače, že stránka má kvalitní obsah. Vyhledávače ji tedy doporučí více lidem.

Věřím, že jsem vám pootevřel nové možnosti, jak vnímat texty na webu a pomůže vám to získat si spokojenější „skenovače“ svého webu. Pokud byste potřebovali pomoci s texty na web, tak oslovte copywritera na marketingsusmevem.cz.

No a jestli pro vás byl tento článek přínosný, tak budeme rádi za váš palec nahoru a sdílení. Třeba pak bude více čitelnějších webů pro nás všechny. Mějte se krásně a s úsměvem.

Audio verze ke stažení:

Daniel Križák
Jsem webmaster a tvůrce webů s úsměvem :)
Tvorba internetových stránek mne fascinuje od chvíle, kdy jsem na internet nahrál svůj první web. Každý web je pro mne umělecké dílo, které může vidět celý svět. Daleko důležitější je však jaký přinese užitek. Nesmírně mne na tom baví hledání jednoduchých řešení a možností propojení podnikání a online světa internetu.
Proto s týmem skvělých webmasterů vytváříme osobní, podnikatelské a firemní webové stránky s jednoduchou editací. Takové, které kvalitně prezentují služby, projekty a produkty všeho druhu.
Navíc jsem nadšený do online vzdělávání. Rád předávám své zkušenosti na blogu, videích a návodech nebo seminářích.

21 nejčastějších chyb na webu
kvůli kterým působíte neprofesionálně

Objevte nejčastější chyby na webech, které vám zbytečně ubírají na profesionalitě. V PDF ebooku se také dozvíte možnosti a řešení, jak chyby na svém webu napravit.

Komentáře
  1. Jozef Marek napsal:

    To je hezký a hlavně úpřimné.
    Četl jsem až do konce.
    Zdraví
    Pepa

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.