fbpx

Design webu: díky kvalitním fotografiím se uživatel zdrží déle

Lidé si fotky pamatují lépe než text. Autentické fotografie na vašem webu v kombinaci s kvalitními texty zaujmou a motivují zákazníky k nákupu. Jaké snímky na webových stránkách otevírají lidem peněženky? Čtěte v článku.

Design webu a fotky rozhodují, zda se uživatel zdrží déle

Zákazník při prvním otevření stránky většinou hodnotí celkový design, pak mu sklouzne oko na fotky a k velkým nadpisům. Až když ho zaujmou velké nadpisy, rozhoduje se, zda bude číst i drobný text pod nimi. 

Někdo jen proskenuje nadpisy s fotkami a hned ví, jestli klikne dál, nebo z webu odejde. V tomto rozhodování se jedná o vteřiny a často ani neprobíhá na vědomé úrovni. Líbí/nelíbí, zůstávám/odcházím. Je to prosté. 

Úvodní stránka na websusmevem.cz

Fotky v tomto ohledu mají na webu velký úkol: 

  • zaujmout,
  • vzbudit emoci,
  • vyvolat důvěru,
  • vytvořit představu
  • a přesvědčit návštěvníka, že chce zůstat.

Fotka z fotobanky? Tu mají všichni, vy buďte autentičtí

Fotka z fotobanky, která se líbí vám, už se pravděpodobně zalíbila někomu před vámi. Může ji mít na webu každý druhý, ale vy přece chcete být sami sebou. Pokud je celá webová prezentace založená na fotkách z fotobank, bývá velmi neosobní a působí nedůvěryhodně.

Představte si, že fotku z fotobanky navíc váš potenciální zákazník viděl u jiné firmy. O to hůř, pokud měl s touto firmou špatnou zkušenost, kterou si prostřednictvím fotky může promítnou i do vaší značky. Důvěra je na nule a takový zákazník raději uvěří někomu s autentickou vizuální prezentací.

Fotky z fotobanky jsou dobré na občasné využití, pokud zrovna nemáte nic po ruce nebo jako doplňkový materiál. Ale rozhodně je na webu lepší, když máte vlastní fotky, které nikdo jiný nemá:

  • odliší vás od konkurence,
  • budete lépe zapamatovatelní,
  • fotky pozvednou úroveň webu = působí profesionálně a důvěryhodně,
  • budete se sami cítit sebevědoměji při sebeprezentaci kdekoliv,
  • snadněji vytvoříte propagační materiály,
  • vyvoláte v lidech žádanou představu,
  • lépe zacílíte a přitáhnete ideálního klienta
  • a kvalitní prezentační fotky vám budou sloužit i několik let.

Jak má vypadat fotografie na web

Pokud používáte obrázky na pozadí do velkého banneru na webu, doporučuji šířku 1680 pixelů (px). To vám zaručí, že bude obrázek kvalitní i na velkých monitorech. 

Menší obrázky, které design doplňují, mohou být velké cca 800 až 1000 px na šířku. 

Náhledové obrázky stránek nebo blogových článků pro sociální sítě mají mít rozměr 1200 × 630 px. 

Zbytečně velké obrázky zpomalí načítání vašeho webu (to je z pohledu SEO problém) a zaberou místo na vašem hostingu. Celkově zhoršují kvalitu webu a zpomalují jeho chod. Doporučené formáty obrázků dnes už nejsou .png (s možností průhledného pozadí) a .jpeg, ale formát speciálně určený pro weby .webp. Zmenšit a přizpůsobit do požadovaných rozměrů si obrázky můžete v online nástroji Birme, kde si fotky snadno transformujete právě i do nového formátu .webp, který doporučuji používat. Můžete zde nahrát i více fotek najednou.

Návod na optimalizaci obrázků pro web (formát .webp)

Aby do webu fotky dobře zapadly, je důležité je sladit i s barvami a designem. Zde hraje velkou roli nálada, barevnost a styl fotek. 

Do minimalistického čistého webu si určitě nedáte fotky, kde bude hodně barev a předmětů na pozadí. Dopředu to promyslete, zejména pokud plánujete brandové focení – přizpůsobte místo nebo lokaci na focení stylu vašeho webu. 

Do designově čistého webu se hodí fotky s jednoduchým pozadím. Vše pak lépe ladí. Teď nemám na mysli úplně sterilní bílé pozadí z klasického fotostudia, ale například něco v tomto duchu:

Pozadí z fotky lze i úplně odstranit a použít jen ořez postavy. Tím vyřešíte problém s přehlceným pozadím a na webu fotografie může s obsahem vypadat takto:

Přemýšlejte dobře nad fotolokací a nechte si poradit i od fotografa. Většina jich bude znát pěkná místa a navede vás, pokud budete tápat.

Tip

Pokud si nejste jistí, jaké barvy vybrat na svůj web a máte už nafocené fotky, pomůže vám například nástroj Canva Colours. Tam fotky nahrajete a vygenerují se vám kódy barev, které následně můžete vložit na web.

Co promyslet, než si vyberete fotografa a vyrazíte fotit 

Ujasněte si, jaký styl focení je vám blízký

Před focením se sami sebe zeptejte: 

  • Jaké fotky na webu potřebuji? Jde čistě o fotky vás, nebo do nich potřebujete zakomponovat i něco jiného (myslím třeba detaily nástrojů, které používáte – pero, tužka diář, počítač, telefon, jídlo)? Takové fotky se dají dobře použít do horních částí webu pod nadpisy jednotlivých stránek.
  • Chci fotky v interiéru, exteriéru nebo kombinaci? Klidně můžete využít svůj domov nebo kancelář, pokud působí reprezentativně. Budete se tam cítit pravděpodobně mnohem lépe než v cizím prostředí.
  • Jaký styl fotek potřebuju? Industriál, minimalistický, boho, v přírodě, s architekturou nebo s mnoha doplňky a barvami? Co je to vaše? 
  • Chci vyfotit sebe při práci/v akci?
  • Jak chci na fotkách působit, co je moje autenticita, co jsem skutečně já?
  • Co za emoce má můj web u návštěvníka vyvolat?

Podle toho, jak jste si odpověděli, vyberete i vhodného fotografa. Podívejte se, jaké fotky má v portfoliu a jestli daný styl odpovídá vašim představám.  

Pokud se zaměřuje právě na webové focení, ví, že na webu potřebujete 70 až 80 % fotek, které jsou focené na šířku. Také se hodí, když na nich je i prostor pro text na jedné nebo druhé straně.

Fotky na výšku využijete také, ale už ne tolik. Proto jich stačí jen pár. Pro ty najdete využití např. ve stories na sociálních sítích.

Mělo by vás 100% oslovit to, co daný fotograf tvoří a jak se prezentuje. Jestli s vámi souzní i jako člověk. Díky tomu se na focení snadněji uvolníte, na fotkách budete přirození a stejně autenticky pak zapůsobí na uživatele i váš web. 

Oblečení přizpůsobte oboru vašeho podnikání

To, v jakém prostředí jste, co máte na sobě a jak se cítíte, nejvýrazněji ovlivní výsledek.

Pečlivě vybírejte oblečení, jehož styl a barvy zapadnou do webu nebo budou neutrální a nebudou celkový design stránek rušit. Dobrý fotograf vám s výběrem vždy pomůže nebo doporučí stylistku, která vás navede. 

Prostředí vybírejte tak, aby působilo profesionálně a dobře ladilo k vaší činnosti.

Ženám doporučuji využít vizážistku. Sjednocení pleti, vymodelování obličeje (práce se světlými a tmavými místy), podtržení vašich předností a úprava vlasů vždy vyzdvihne to nejkrásnější na vás a budete s výslednými fotkami spokojenější. 

Dobrý fotograf se vás zeptá na barvy webu a bude s vámi oblečení a místo konzultovat předem. 

Přípravu na focení konzultujte i s webmasterem, který vám doporučí barvy a styl fotek, které do vašeho návrhu webu dobře zapadnou.

Když potřebujete využít fotobanku aneb kde fotky stahovat, aby to bylo legální

Pokud potřebujete přece jen sáhnout do fotobanky, získejte zdroj, kde víte, že sdílení a používání fotografie je licenčně v pořádku. Jinými slovy – autor dovoluje fotku veřejně sdílet. K tomu slouží různé zdarma (nebo placené) fotobanky. Zdroje, které můžete využít zdarma, jsou například:

Vždy si ale přečtěte podmínky licence. Většinou bývá v pořádku použít fotografie na webu a na sociálních sítích. Ale například v Canvě jsou různá omezení, když používáte fotku na prodejní nebo tištěné materiály.

Kvalitní placená fotobanka je například:

Rozhodně nikdy nepoužívejte fotky stažené z vyhledávače, například z Googlu. Neznáte podmínky licence a zda vůbec autor povoluje používání. Mohli byste se dostat do právních potíží.

Podívejte se, jaké fotky na web jsme s fotografkou fotili my:

Martina Benáčková
Brandová fotografka a webmasterka, která s námi dlouhodobě spolupracuje. Vyfotila desítky podnikatelů, kteří její fotky využívají na web, sociální sítě i pro celkovou prezentaci.

21 nejčastějších chyb na webu
kvůli kterým působíte neprofesionálně

Objevte nejčastější chyby na webech, které vám zbytečně ubírají na profesionalitě. V PDF ebooku se také dozvíte možnosti a řešení, jak chyby na svém webu napravit.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.