fbpx

Jak na cookies: Přijdeme o data, nebo je to bublina?

Přijdou provozovatelé webů o 90 % dat? Nebudou moci správně cílit reklamu? Nebo je to celé jen nafouknutá bublina? Co na svém webu udělat, abyste dodrželi zákon?

Od 1. ledna 2022 platí nová pravidla pro sběr uživatelských dat na webových stránkách. Už pokud měříte statistiky návštěvnosti přes Google Analytics, nebo pokud máte napojený Facebook Pixel kvůli internetové reklamě, data prostě sbíráte. A tím pádem se vám změny od nového roku nevyhnou.

V mnoha odborných článcích uvidíte zcela odlišné názory na věc. My vám v tomto článku chceme shrnout principy, o co jde a co je potřeba udělat. Neberte to jako právní rady, nejsme právníci, ale webmasteři, takže pokud chcete mít 100% jistotu, že máte na webu vše v pořádku, kontaktujte svého právníka a poraďte se s ním. My vám to podle něj pomůžeme nastavit.

Vy ještě neznáte pojem „cookies“?

Cookies jsou malé soubory, které se ukládají do paměti prohlížeče uživatelů a nesou v sobě informace o tom, na jakém webu provedli jakou aktivitu.

Když se pak uživatel na daný web vrátí, tak web z cookies pozná, o koho jde a co na webu v minulosti prováděl. Podle toho může třeba vyhodnotit statistiky návštěvnosti. Nebo zobrazit zboží v košíku, které si uživatel zapomněl objednat.

A nebo se mu začne zobrazovat reklama na produkty, které na webu viděl. A to i mimo tento web.

Co je, laicky řečeno, jinak

To, co nás od ledna 2022 čeká, už ve většině států EU platí dávno. V čem je vlastně rozdíl, když už na spoustě webů informace o tom, že web pracuje s cookies je.

Laicky řečeno dosud platilo, že abyste měli na webu vše v pořádku (v případě, že s cookies pracujete), stačilo o tom návštěvníky informovat. K tomu se používala buď malá lišta, kde jste uživatelům řekli, že s cookies pracujete a za jakým účelem. Nebo jste je o tom informovali jinde na svém webu a s lištou jste je vůbec neobtěžovali.

Tak či tak jste data o uživatelích mohli získávat i bez jejich vědomého souhlasu. Odborně se tomu říká opt-out. A právě v tom je teď ta změna.

Nově budete od uživatele potřebovat vědomý souhlas (opt-in). Bez něj data sbírat nemůžete. Různé skripty na webu, které nejsou nutné pro jeho správný chod, musí být ve výchozím stavu neaktivní. A teprve tehdy, když s tím uživatel souhlasí, je web může spustit.

S tím souvisí fakt, že cookie lišta bude nově povinná. A ještě k tomu bude muset splňovat jistá pravidla, o kterých se dozvíte dále.

Cookies podle kategorií

Práce s cookies na webových stránkách může mít mnoho významů. V praxi se ale nejčastěji setkáte s rozdělením do tří základních kategorií:

  • Provozní cookies – nutné k zajištění správné funkčnosti webu. Z legislativy vyplývá, že tuto jedinou kategorii můžete na webu ponechat jako povinnou. Tedy že s ní uživatel musí souhlasit a svůj souhlas nemůže odvolat. Jde o cookies, které zajišťují hladký chod webu, např. když se přihlásíte do zákaznické sekce, tak si vás web pamatuje a neodhlásí vás při každém kliknutí na jinou stránku.
  • Analytické cookies – abyste vy jako provozovatel webu mohli sledovat statistiky návštěvnosti. Tady už je potřeba uživateli dát možnost volby, jestli chce, nebo nechce, abyste si informaci o něm pro analytické účely ukládali. Názory odborníků se v tomto dost liší. Zatímco jeden říká, že je nutné mít tuto volbu ve výchozím stavu vypnutou a uživatel ji musí vědomě povolit, druhý zase tvrdí, že je možné ji mít ve výchozím stavu zapnutou a uživatel může naopak odmítnout.
  • Reklamní / marketingové cookies – pro tzv. remarketing, cílenou reklamu. Znáte to. Jednou si prohlížíte zboží v eshopu a najednou ho vidíte všude na internetu. Tady už je postup jasný. Uživatelská data pro reklamní účely je nutné ve výchozím stavu nesbírat. Teprve, když vám k tomu dá uživatel souhlas, můžete.

Podle mě je to jednoduché. Pokud chci já jako uživatel webových stránek nacházet kvalitní a správné informace, je v mém vlastním zájmu umožnit těmto webovým stránkám shromažďovat informace.

Pokud bych nepovolil zpracování provozních cookies, web by nefungoval správně. Pokud nepovolím statistické cookies, provozovatel webu neví, kde se na webu pohybuji, co je pro mě zajímavé a co naopak není. A podle toho pak nemůže web vylepšovat a tím pádem ani já na něm nenajdu lepší informace.

A pokud nepovolím reklamní cookies a zároveň nemám v prohlížeči blokované reklamy obecně, tak jsem také sám proti sobě. Protože místo relevantní reklamy na produkty, které mě zajímají, se mi bude zobrazovat reklama, která mě jen otravuje. Já nemám problém s tím, aby se mi reklama zobrazovala. Ale chci vidět jen to, co mě zajímá.

Vezmu to trochu obecně. Cookie lištu můžete mít na webu klasicky ve spodní části obrazovky. Tak jako to bylo dosud. Jen je potřeba, aby obsahovala jisté informace, o kterých více za moment.

Nebo ji můžete lidem zobrazit jako tzv. pop-up po příchodu na web. A nebo jako banner třeba po levé straně obrazovky.

Otázkou je, jaká z těchto variant bude více viditelná a zároveň bude co nejméně návštěvníky odrazovat od dalšího prohlížení webu. Můj názor, a teď nikoho nenutím se jím řídit, je prostý. Pokud lištu zobrazím ve spodní části obrazovky, jen málokdo si jí všimne. A bez toho, aby mi dal uživatel souhlas se zpracováním cookies, nemohu s nimi jakkoliv pracovat. Lišta po straně obrazovky je podle mě ještě horší.

Co se týče pop-upu, někdo zastává názor, že je to až příliš otravné a že to uživatele odrazuje od dalšího prohlížení webu. Můj názor je takový, že pokud se uživatel zajímá o to, co mu chci zobrazit, nebude s tím mít problém.

Záleží, jak je pro vás souhlas důležitý, pokud ne nějak významně, tak volte klasickou lištu ve spodní části, pokud potřebujete více souhlasů, tak pop-up, který překryje obsah webu.

I zde se názory liší, a proto vám předám ten svůj vydedukovaný selským rozumem.

Cookie lišta by měla obsahovat informace o tom, že web zpracovává soubory cookies pro konkrétní účely a že je třeba rozhodnout se, jestli a s jakými kategoriemi zpracování návštěvník webu souhlasí. Neměl by chybět proklik na kompletní znění informací o zpracování cookies.

Vedle textové informace by neměla chybět tlačítka pro souhlas se zpracováním a odmítnutím. V praxi se setkáváme se dvěma až třemi tlačítky:

  • Přijmout vše – tlačítko bývá mnohdy barevně výraznější a kliknutím na něj uživatel povolí zpravidla kompletní zpracování cookies.
  • Upravit možnosti – pod tímto tlačítkem se většinou skrývají ony kategorie, které si uživatel může a nemusí povolit. Může například povolit měření statistik návštěvnosti a zakázat zpracování cookies pro reklamní účely.
  • Odmítnout vše – někteří odborníci také zastávají názor, že pokud je v cookie liště tlačítko Přijmout vše, mělo by tam stejně tak být tlačítko Odmítnout vše. Podle mě je to otázka. Pokud se podívám na celou řadu zahraničních webů v rámci EU, tlačítko Odmítnout vše vidím jen málokde.

Zdravý selský rozum

To, že uživatele na svém webu musím informovat o tom, že web pracuje s cookies, je více než jasné. Využiju k tomu právě cookie lištu, ve které popíšu základní informace (jednou až dvěma větami), nabídnu možnost prokliku na detailní informace a přidám tlačítka Přijmout vše a Upřesnit možnosti.

Čas a statistiky ukážou, jak lidé budou reagovat, dávat či nedávat souhlas. Určitě to na svém webu sledujte a vyzkoušejte více možností zobrazení a textů.

Jak nastavit cookies upozornění na webu?

Protože jsme vytvořili několik stovek webových stránek, nechceme (nejen) naše klienty v problematice cookies nechat na holičkách. Všechny weby, které tvoříme, běží na WordPressu. A jedna z jeho velkých výhod je dostupnost mnoha funkcí pomocí doplňkových pluginů. A cookie lišta není výjimkou.

Prozkoumali jsme desítku různých řešení. Zvážili programování vlastního. Až z toho vzešel jeden kandidát.

Zjistili jsme, že ve verzi zdarma toho moc neexistuje nebo to nenabízí funkce, které budou v ČR potřebné. Při výběru jsme tedy ověřovali funkce, ale i cenovou dostupnost.

Pokud ještě na svém webu nemáte cookie lištu splňující pravidla legislativy od 1. ledna 2022, a pokud zároveň s cookies pracujete (třeba máte jen Google Analytics na webu), doporučujeme vám aplikaci Cookie Script.

A máte dvě možnosti, buď si ji nastavit podle video návodu níže sami, nebo si objednat nastavení u nás a získat i aplikaci Cookie Script za zvýhodněnou cenu. Doporučujeme nastavení cookies webmasterem – více zde.

Aplikace Cookie Script

Pokud máte menší web, který s cookies moc nepracuje, tak můžete využít aplikaci Cookiebot, která je pro weby do 100 podstránek zdarma. Návod na nastavení tady:

Aplikace Cookiebot

21 nejčastějších chyb na webu
kvůli kterým působíte neprofesionálně

Objevte nejčastější chyby na webech, které vám zbytečně ubírají na profesionalitě. V PDF ebooku se také dozvíte možnosti a řešení, jak chyby na svém webu napravit.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.