Říká se: kdo neměří, neroste. Nebo se spíše neposouvá k cíli. Platí to o všech oblastech od hubnutí po propagaci přes web.
V tomto článku a videích vám ukážu, jak díky měření a analýze webu pochopíte chování svých návštěvníků. Hlavní pozornost dostane Google Analytics. Podíváme se, jak tzv. GA nastavit, připojit k vašemu webu a taky co v nich sledovat.
Webové stránky a v podstatě celý online marketing se dají dělat dvěma způsoby: buď podle intuice, nebo podle dat. Ze zkušenosti říkám, že první varianta nefunguje. Když jsem upravil svůj web stylem „co by se mi tam zrovna líbilo“ a myslel jsem si, že tak bude pro návštěvníky srozumitelnější, mělo to málem katastrofální následky pro mé podnikání.
Tvrdou lekcí jsem se naučil, že i když si myslím, jak moc znám svou cílovou skupinu a její zájmy, minimálně v půlce případů se mýlím (i to je odvážné tvrzení). Tvořil jsem obsah na blog, materiály nebo reklamní kampaně, které měly malý dosah. Energie a čas přišly vniveč.
A přitom stačilo udělat tak málo. Kdybych se podíval na data, vytvořil bych něco, co bude mít klidně 20x větší dosah a přivede mi více potenciálních zákazníků na web. Proto:
U online marketingu zapomeňte na svou intuici a zkušenosti. Řiďte se daty!
Když lidé přemýšlejí o analýze webových stránek, často je napadne návštěvnost. Analytika webových stránek však zahrnuje mnohem více.
Můžete měřit řadu různých ukazatelů: zobrazení stránek, dobu strávenou na webu, míru zapojení a míru konverzí (splnění cílů).
Měřením a analýzou těchto metrik lépe pochopíte, jak si vaše webové stránky vedou. Zjistíte, co návštěvníci na webu dělají a co je vede k nákupu.
Webové stránky můžete analyzovat řadou různých nástrojů. Nejoblíbenějším a nejpoužívanějším je Google Analytics. Mezi další patří Hotjar a Smartlook. Každý z těchto nástrojů nabízí řadu funkcí a možností, které vám pomůžou měřit a analyzovat výkonnost vašich webových stránek.
Při výběru analytického nástroje pro vaše webové stránky je důležité zvážit dvě věci: co chcete sledovat a funkce, které jednotlivé nástroje nabízejí. Některé nástroje vám nabídnou podrobnější analytiku, jiné snadnější zobrazení metrik.
Díky Smartlooku např. podrobněji zjistíte, co lidé na konkrétní stránce dělají – pomocí takovéto heatmapy. V ní jsou zvýrazněná místa, kde se návštěvníci nejčastěji pohybují a na která klikají.
Obrovskou výhodou platformy Google Analytics je, že díky ní změříte všechno, co vás napadne. A navíc je zdarma. Na druhou stranu má tu nevýhodu, že je potřeba se pak v datech zorientovat. Najít v Google Analytics přesně to, co potřebujete, většinou vyžaduje analytického specialistu. Já vám zde ukážu alespoň základ.
Nejnovější verze Google Analytics 4 umožňuje lepší sledování událostí, nebo-li chování uživatelů na webu, například interakci uživatelů s konkrétními stránkami nebo prvky webu. Automaticky sledují, které stránky návštěvníci přečtou do konce, na co klikají, co vyhledávají na webu, jestli koukají na vložené YouTube videa, vyplnili nějaký formulář nebo na webu nakoupili. Uvidíte tak více souvislostí.
Nastavení služby Google Analytics je poměrně jednoduché a zvládnete to v několika krocích (podrobně ve videu níže):
Zní to složitě? Žádný strach. Ve videu vám ukážu přesně, jak na to:
Pozor však na cookies. Pokud pro svůj web využijete jakýkoliv analytický nástroj, týká se vás povinnost mít na webu tzv. cookie lištu, aby návštěvníci mohli povolit sledování.
Nevíte si rady s propojením webu a Google Analytics nebo nastavením tohoto nástroje? Ozvěte se nám, rádi pomůžeme. Pokud chcete nastavit pokročilejší měření, je vám k dispozici náš analytický specialista.
Kdybych vám měl ukázat všechny možnosti GA 4, musel bych se s vámi potkat na několikadenní školení. Vybral jsem proto pro vás základní metriky, které se vám vyplatí sledovat.
Nejdříve potřebujete pochopit, kolik návštěvníků k vám přichází a odkud. K tomu slouží sledování tzv. Akvizice návštěvnosti:
Toto jsou základní ukazatele celkové popularity webu. Nejste spokojení? Chtěli byste vyšší návštěvnost? Zaměřte se na další marketingové aktivity, jako je SEO, linkbuilding, PPC reklamy, sociální sítě atd.
Měření a analýza návštěvnosti webových stránek je jenom základ. Teď potřebujete pochopit, jak návštěvníci s vašimi webovými stránkami interagují.
Díky analýze chování návštěvníků webových stránek pochopíte, jak uživatelé s vaším webem pracují, jaký obsah je zajímá a jaké akce provádějí.
Chování návštěvníků webových stránek uvidíte ve stejném přehledu Akvizice návštěvnosti, stačí se zaměřit na další sloupce:
Druhý report, který byste měli zkontrolovat, je v Zapojení – Stránky a obrazovky, kde uvidíte návštěvnost jednotlivých stránek webu:
Služba Google Analytics vám také umožňuje měřit konverze, tedy sledovat, jak efektivní jsou vaše webové stránky při dosahování cílů. Můžete jich sledovat celou řadu, například registraci, stažení, nákupy a další.
Sledováním konverzí – cílů najdete oblasti, které je třeba zlepšit. Pokud si například všimnete, že počet konverzí je nízký, může to znamenat, že váš web nevede návštěvníky k vašemu cíli, tedy nákupu. Např. se na něčem zaseknou nebo vám na webu chybí výzvy k akci.
Google Analytics umí automaticky zaznamenat tyto události:
Pokud chcete sledovat, jaký formulář přesně návštěvníci vyplnili nebo konkrétně tyto události, tak je potřeba si nastavit tzv. dimenze. To už je však spíše na nastavení profesionálem.
Máte e-shop nebo přes web prodáváte? V GA můžete sledovat počty nákupů, jaké produkty se prodávají a také vaše tržby. Díky tomu zjistíte, jak efektivní jsou vaše webové stránky při přeměně návštěvníků na zákazníky. V takovém případě potřebujete propojit e-shop nebo prodejní aplikaci s Google Analytics. Návod vám určitě dá poskytovatel. Já zde uvádím odkazy na pár nejpoužívanějších:
Dominika Ciosová, specialistka na analytiku z marketingsusmevem.cz dodává 3 tipy ke Google Analytics:
1. Nastavte si cíle – konverze jako počty registrací, objednávek apod. Díky tomu zjistíte, jak úspěšné jsou vaše webové stránky a jestli plní svůj účel.
2. Sledujte chování návštěvníků na webu: jak návštěvníci procházejí vašimi webovými stránkami, které stránky jsou nejpopulárnější a na kterých tráví málo času. Tyto informace se vám budou hodit při zlepšování obsahu a uživatelské zkušenosti.
3. Vytvořte si publika: skupiny návštěvníků, kteří splnili určité podmínky, např. přečetli si blogový článek, navštívili nákupní košík, zaregistrovali se do newsletteru atp. S těmito publiky pak můžete pracovat i v Google Ads a cílit na ně reklamní kampaně. Např. díky publiku návštěvníků, kteří nakoupili, GA dokáže vytvářet predikce, kolik uživatelů nakoupí znovu.
Doufám, že vám tento článek s video návody pomohl pochopit, jak měřit a analyzovat své webové stránky pomocí Google Analytics. Získáte díky tomu neocenitelné informace, které vám pomůžou zlepšit výkonnost vašeho webu i růst podnikání.
Služba Google Analytics je skvělý nástroj, ale z vlastní zkušenosti vím, že vyhodnocení dat je docela složité. Pokud budete potřebovat pomoc s nastavením služby Google Analytics a jejím propojením s vaším webem, rádi vám pomůžeme.